Saturday, November 26, 2011

MENGECILKAN HATI orang adalah BERDOSA, BERKECIL HATI juga adalah BERDOSA. Tetapi LEBIH BESAR DOSA jika kita berkecil hati.. KELIRU? PELIKKAN? ;) IKUTI perbualan ini.



Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.

Anak: Uiikk... Tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?

Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada ALLAH.

Anak: *blur (>,<)'

Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari ALLAH. Kenapa ALLAH hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita TIDAK REDHA dengan ujian yang ALLAH turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan ALLAH.

Anak: Ooooooo... Ook...(n_n)'

Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. “Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu…” dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. “Kesian kawan kita tu.. budak tu dah banyak sakitkan hati dia…” jadi keredhaan kita terhadap ujian ALLAH itu akan lesap.

Anak: *termakan cili . hee.

p/s: JANGAN MUDAH TERASA HATI.. KITA tidak REDHA dengan ALLAH, nanti ALLAH tak REDHA dengan kita. BAGAIMANA>? NAUZUBILLAH MIN ZALIK..
 

4 comments:

  1. Assalamualaikum..

    bgos entry ni...hidup ni..kdg2 ada juga berkecil hati ngn shbt2..

    masyaallah..moga kita sma2..muhasabah diri..

    syukran atas perkongsian ni..

    wslm.

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum...
    nk mntak izin share blh x??

    ReplyDelete
  3. Bru thu bkecil hti pun bdosa.. Lgi besar plak tu... Nice info...

    ReplyDelete
  4. Bru thu bkecil hti pun bdosa.. Lgi besar plak tu... Nice info...

    ReplyDelete