Sunday, January 22, 2012

Siapakah yang dapat melupakan haruman Masyitah?Wangian dari minyak yang panas mendidih.Menyambut pergorbanan Masyitah dan keluarganya.Sebelum disambut oleh wangian SYURGA.~HARUMAN MASYITAH~

Pada suatu hari, ketika Masyitah sedang menyisir rambut puteri Fir'aun tanpa sengaja sisirnya terjatuh ke lantai. Tanpa disangka-sangka, saat memungutnya Masyitah berkata: "DENGAN NAMA ALLLAH, BINASALAH FIR'AUN"

Mendengar ucapan Masyitah itu, puteri Fir'aun merasa amat marah lalu mengancam akan melaporkannya kpd ayahandanya. Masyitah sedikit pun tidak merasa gentar sengan ancaman itu. Akhirnya Masyitah dipanggil oleh Fir'aun. Ketika menghadap Fir'aun, pertanyaan pertama yang diajukan kpd nya ialah "Betulkah kamu telah mengucapkan kata2 penghinaan terhadapku, sebagaimana yg disampaikan oleh anakku? Dan siapakah Tuhan yg engkau sembah selama ini? "Betul,Baginda Raja yang zalim. TIADA TUHAN SELAIN ALLAH YANG SESUNGGUHNYA MENGUASAI SEGALA ALAM DAN ISINYA. "jawab Masyitah dgn berani.Fir'aun menjadi murka. Dia memerintahkan para pengawalnya untuk MEMANASKAN MINYAK di dlm sebuah kuali besar. Ketika minyak itu,mendidik pengawal kerjaan memanggil orang ramai untuk menyaksikan hukuman yang telah dijatuhkan kepada Masyitah.

Sekali lagi Masyitah dipanggil untuk menghadap Fir'aun. Kemudian Masyitah diberi pilihan. Jika dia ingin selamat bersama kedua2 anaknya dia harus mengingkari ALLAH DAN MENGAKU BAHAWA FIR'AUN ADALAH TUHAN YG PATUT DISEMBAH. Jika Masyitah ingkar dgn suruh Fir'aun itu, maka Masyitah dan kedua-dua anaknya dimasukkan ke dalam kuali yang sedang mendidih minyaknya.

Masyitah tidak mahu menyerah kalah. Dia tidak akan tunduk di bawah perintah Fir'aun dan tetap akan mempertahankan imannya. Kemudian Masyitah mmbawa kedua2 anaknya menuju ke arah kuali, dia agar ragu2 apabila melihat kedua2 anak nya itu. Dengan takdir Allah yg Maha Kuasa, anak masih menyusu itu berkata, "JANGAN BIMBANG WAHAI IBUKU, INI KERANA KITA SEMUA AKAN MEMPEROLEHI GANJARAN YG HEBAT DRIPADA ALLAH SWT. PINTU SYURGA AKAN TERBUKA LUAS MENUNGGU KEDATANGAN KITA"

Lantas tanpa sedikit pun rasa takut, Masyitah terus terjun ke dalam kuali berisikan minyal yang sedang mendidih itu bersama kedua2 anknya. Tiada sebarang tangisan yang keluar dri mulut mereka. TIBA2 SATU KEAJAIBAN telah berlaku, MINYAK YG SEDANG MENDIDIH TELAH MEGELUARKAN HARUMAN YG SEMERBAK.;) ALHAMDULLILAH..ALLAH..ALLAH..ALLAH..

1 comment:

  1. maaf ukhti...bukan masyitah, suami dan seorang anak ke?..maaf kalau khilaf..=)

    ReplyDelete